Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
różnili się od tych poza teatrem" - stwierdzał. Trzeba, pisze zatem Schlegel, naśladować - ale oczywiście nie tak, jak czynili to klasycy, lecz tworząc złudzenie, metaforyzując. I uwznioślając, bo nie po to idzie się do teatru, by ujrzeć zwykłą prawdę o sobie; twierdził pesymistycznie, że "każdy naród chciałby na scenie oglądać tylko powierzchowne ujęcie swojej własnej przeciętności", więc jako to "powierzchowne", czyli wyidealizowane ujęcie "trzeba mu dać bohaterów, muzykę lub szaleńców".
"Prawda" nie wykluczała zatem odstępstw od codziennej realności. Wyraźnie to widać po sporach dotyczących poetyki dzieła - czy dramat ma być pisany wierszem, czy też - ponieważ w życiu realnym wierszem się nie mówi
różnili się od tych poza teatrem"&lt;/&gt; - stwierdzał. Trzeba, pisze zatem Schlegel, naśladować - ale oczywiście nie tak, jak czynili to klasycy, lecz tworząc złudzenie, metaforyzując. I uwznioślając, bo nie po to idzie się do teatru, by ujrzeć zwykłą prawdę o sobie; twierdził pesymistycznie, że "każdy naród chciałby na scenie oglądać tylko powierzchowne ujęcie swojej własnej przeciętności", więc jako to "powierzchowne", czyli wyidealizowane ujęcie "trzeba mu dać bohaterów, muzykę lub szaleńców".<br>"Prawda" nie wykluczała zatem odstępstw od codziennej realności. Wyraźnie to widać po sporach dotyczących poetyki dzieła - czy dramat ma być pisany wierszem, czy też - ponieważ w życiu realnym wierszem się nie mówi
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego