Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Studia Socjologiczne
Nr: 4
Miejsce wydania: Wrocław
Rok: 1976
rozmowie z Charbonierem Lévi-Strauss inaczej nieco przedstawia problem pojawienia się kultury. Rozróżnienie między kulturą a naturą przeprowadza on najpierw na poziomie pojedynczej jednostki ludzkiej. "Naturę - stwierdza Lévi-Strauss - stanowi to wszystko, co jest w nas dziedzictwem biologicznym, kulturę na odwrót, to wszystko, co mamy w tradycji zewnętrznej", i dalej powołuje się na definicję Tylorowską. W sensie ontogenetycznym więc przyjmuje on, iż kultura przeciwstawna jest naturze; w doświadczeniu pojedynczego człowieka jest to coś, co narzuca się jednostce z zewnątrz, wyznaczając jej zachowanie poprzez swe wzory i modele. O ile jednak w porządku ontogenetycznym kultura przeciwstawia się naturze, o tyle filogenetycznie jest
rozmowie z Charbonierem Lévi-Strauss inaczej nieco przedstawia problem pojawienia się kultury. Rozróżnienie między kulturą a naturą przeprowadza on najpierw na poziomie pojedynczej jednostki ludzkiej. "Naturę - stwierdza Lévi-Strauss - stanowi to wszystko, co jest w nas dziedzictwem biologicznym, kulturę na odwrót, to wszystko, co mamy w tradycji zewnętrznej", i dalej powołuje się na definicję Tylorowską. W sensie ontogenetycznym więc przyjmuje on, iż kultura przeciwstawna jest naturze; w doświadczeniu pojedynczego człowieka jest to coś, co narzuca się jednostce z zewnątrz, wyznaczając jej zachowanie poprzez swe wzory i modele. O ile jednak w porządku ontogenetycznym kultura przeciwstawia się naturze, o tyle filogenetycznie jest
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego