Typ tekstu: Książka
Autor: Brzeziński Jerzy
Tytuł: Metodologia badań psychologicznych
Rok: 1996
głębsza jest wiedza naukowa, tym lepiej spełnia ona swoje cele zewnętrzne. Cele wewnętrzne nauki można sprowadzić do tego, "że nauka stara się wiernie i głęboko opisać świat" (Such 1973, s. 25).

Odpowiednio możemy mówić o trzech podstawowych funkcjach nauki:

1) funkcji deskryptywnej (opis),

2) funkcji eksplanacyjnej (wyjaśnianie),

3) funkcji prognostycznej (predykcja, przewidywanie).

Rys. 1.2. Klasyfikacja nauk (wg. Such 1973, s. 41-47)




Metodologia ujmuje naukę dwojako, raz jako proces zdobywania wiedzy, proces badania (por. Wprowadzenie, s. 15), a raz jako rezultat tego procesu (wiedza naukowa), sumę wiedzy. Zapoznajmy się teraz z klasyfikacją nauk, czyli podziałem "wiedzy naukowej" na poszczególne dyscypliny
głębsza jest wiedza naukowa, tym lepiej spełnia ona swoje cele zewnętrzne. Cele wewnętrzne nauki można sprowadzić do tego, "że nauka stara się wiernie i głęboko opisać świat" (Such 1973, s. 25). <br><br>Odpowiednio możemy mówić o trzech podstawowych funkcjach nauki:<br><br>1) funkcji deskryptywnej (opis),<br><br>2) funkcji eksplanacyjnej (wyjaśnianie),<br><br>3) funkcji prognostycznej (predykcja, przewidywanie).<br><br> Rys. 1.2. Klasyfikacja nauk (wg. Such 1973, s. 41-47)<br>&lt;gap&gt;<br><br><br><br>Metodologia ujmuje naukę dwojako, raz jako proces zdobywania wiedzy, proces badania (por. Wprowadzenie, s. 15), a raz jako rezultat tego procesu (wiedza naukowa), sumę wiedzy. Zapoznajmy się teraz z klasyfikacją nauk, czyli podziałem "wiedzy naukowej" na poszczególne dyscypliny
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego