in honorem BMV Reginae Coelorum</> (1912), Poradowski w <name type="tit">Missa prima</> (1940), <name type="tit">Gniot w Missa brevis</> (1948), Łuciuk w Mszy łacińskiej ku czci Św. Wincentego a Paulo (1959), Paciorkiewicz w <name type="tit">Missa brevis</> (1973) oraz inni twórcy w mszach niedatowanych, m.in.: Dembiński w <name type="tit">Mszy pasterskiej</>, Furmanik w <name type="tit">Missa pastoralis</> i <name type="tit">Missa prima</>, Stuligrosz w <name type="tit">Mszy na motywach dawnych mistrzów</>.<br>Odmienną koncepcję formy zastosował Maliszewski w rozbudowanej Missa Pontificalis (1930). Poszczególne części utworu (poza Sanctus) są przeważnie silnie zintegrowane wewnętrznie (Kyrie, Gloria, Agnus), tworząc struktury zamknięte, zróżnicowane wyrazowo w typie ekspresji, skontrastowane agogicznie, z licznymi powtórzeniami tekstowymi.<br>W rezultacie powstaje forma z dominującą