ruchy postaci spektaklu stają się pewniejsze, szybsze.<br>Gdy cichnie walc, gesty i zachowania są znów mniej pewne, mniej spójne, bardziej niezborne, spowolniałe, a w końcu bohaterowie zastygają w bezruchu.<br>Struktura rytmiczna Nocy listopadowej zdeterminowana była przez linearność szybkości, która wykracza poza granice powtarzalności, poza granice świata zamkniętego w powtarzalności, jest próbą przekroczenia... wyjścia poza...<br>Struktura rytmiczna Umarłej klasy jest zamknięta i ograniczona, kreowana przez powtarzalność. Szybkość jest w tak zamkniętym świecie jakością wewnętrzną, cechą rytmu, nie ukierunkowaną na wyzwolenie i przekroczenie zamknięcia.<br>Melodia walca - szybka, powracająca, przeciwstawiona jest drażniącej kompozycji rytmicznej zbudowanej ze strzępów słów, ułomnych ruchów, bezładnych, bezcelowych działań. Wyraźna