Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
znamienne jest dla typu tej religijności wyznanie poety z roku 1853: „Nabożeństwo nie jest pobożnością; można nie modląc się, być pobożnym, i przy modlitwach, i postach, i chłostach, być bezbożnym. Medium tenuere beati".
Modlitwa o pokój jest także świadectwem, że jeszcze w roku 1800 Koźmian daleki był zarówno od prowidencjalizmu późniejszych o lat dziewięć ód napoleońskich, jak też od łączenia losów narodu oraz nadziei na odbudowę państwa polskiego ze zwycięskimi wojnami prowadzonymi przez „największego z śmiertelnych rodu". Przeciwnie, podobnie jak Niemcewicz w Wiośnie czy Morelowski w Trenach, nie ukrywał w tym wierszu przerażenia wobec perspektywy bratobójczej walki między rozdzielonymi
znamienne jest dla typu tej religijności wyznanie poety z roku 1853: &#132;Nabożeństwo nie jest pobożnością; można nie modląc się, być pobożnym, i przy modlitwach, i postach, i chłostach, być bezbożnym. Medium tenuere beati".<br> Modlitwa o pokój jest także świadectwem, że jeszcze w roku 1800 Koźmian daleki był zarówno od prowidencjalizmu późniejszych o lat dziewięć ód napoleońskich, jak też od łączenia losów narodu oraz nadziei na odbudowę państwa polskiego ze zwycięskimi wojnami prowadzonymi przez &#132;największego z śmiertelnych rodu". Przeciwnie, podobnie jak Niemcewicz w Wiośnie czy Morelowski w Trenach, nie ukrywał w tym wierszu przerażenia wobec perspektywy bratobójczej walki między rozdzielonymi
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego