Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
są nowe kategorie - na przykład zamiast kategorii czasu,
kategoria 'wiecznego teraz' (jap. eien no ima) rozumianego jako 'absolutnie
sprzeczna samotożsamość' przeszłości i przyszłości.
Doświadczenie rzeczywistości w zen, które stało się podstawą dla
refleksji paradoksowej, nie jest irracjonalne, ponieważ ma swoją logikę
('logikę paradoksu') oraz jest intersubiektywne, czyli komunikowalne. Niezliczone komentarze prozą i poezją do koanów pisane w ciągu wieków
świadczą o intersubiektywności i komunikowalności tego doświadczenia.
Można by pokusić się o stwierdzenie, że najbardziej istotne cechy świata
'absolutnie sprzecznej samotożsamości' w wypadku upowszechnienia tego
doświadczenia także z czasem mogłyby być uznane za aprioryczne kategorie
rozumu paradoksowego.
3.3. KOANY JAKO SĄDY
są nowe kategorie - na przykład zamiast kategorii czasu, <br>kategoria 'wiecznego teraz' (jap. eien no ima) rozumianego jako 'absolutnie <br>sprzeczna samotożsamość' przeszłości i przyszłości. <br>Doświadczenie rzeczywistości w zen, które stało się podstawą dla <br>refleksji paradoksowej, nie jest irracjonalne, ponieważ ma swoją logikę <br>('logikę paradoksu') oraz jest intersubiektywne, czyli komunikowalne. Niezliczone komentarze prozą i poezją do koanów pisane w ciągu wieków <br>świadczą o intersubiektywności i komunikowalności tego doświadczenia. <br>Można by pokusić się o stwierdzenie, że najbardziej istotne cechy świata <br>'absolutnie sprzecznej samotożsamości' w wypadku upowszechnienia tego <br>doświadczenia także z czasem mogłyby być uznane za aprioryczne kategorie <br>rozumu paradoksowego. <br>&lt;tit&gt;3.3. KOANY JAKO SĄDY
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego