Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
powielił baśń. Gombrowicz narusza bardziej normę narracji (gatunku) niż normę prawdopodobieństwa.
Przeskakując w fantastykę - "łżąc w żywe oczy" - przestaje być tylko pomiętnikarzem. Zmienia osobowość, wykrzywiając literacką regułę; albowiem ta reguła nie jest niczym innym jak oczekiwaniem czytelnika.
Czy jednak już w Zdarzeniach nie napisał, że "zewnętrzność jest zwierciadłem, w którym przegląda się wnętrze"? (B 151) Jeśli tak, oko naprawdę leżało na pokładzie, bajka odsyła z powrotem do sprawozdania.
Ale sprawozdania z własnych zabaw, rojeń pisarza... z tworzenia sobie osobowości.
Gra z czytelnikiem objawia się w powieściach chwytem odwrotnie symetrycznym. Wszędzie pod bohaterem Gombrowicz każe się domyślać samego siebie. Zanim został zdrobniony przez
powielił baśń. Gombrowicz narusza bardziej normę narracji (gatunku) niż normę prawdopodobieństwa.<br>Przeskakując w fantastykę - "łżąc w żywe oczy" - przestaje być tylko pomiętnikarzem. Zmienia osobowość, wykrzywiając literacką regułę; albowiem ta reguła nie jest niczym innym jak oczekiwaniem czytelnika.<br>Czy jednak już w Zdarzeniach nie napisał, że "zewnętrzność jest zwierciadłem, w którym przegląda się wnętrze"? (B 151) Jeśli tak, oko naprawdę leżało na pokładzie, bajka odsyła z powrotem do sprawozdania.<br>Ale sprawozdania z własnych zabaw, rojeń pisarza... z tworzenia sobie osobowości.<br>Gra z czytelnikiem objawia się w powieściach chwytem odwrotnie symetrycznym. Wszędzie pod bohaterem Gombrowicz każe się domyślać samego siebie. Zanim został zdrobniony przez
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego