innych filozoficznych szkół antyku,<br>przejawia pewne aspiracje religijne. Tablica szmaragdowa, fundamentalny<br>tekst hermetyków, ustanawia atrakcyjną platformę mistyczną. Doktryna ta<br>posiada własną kosmogonię, teologię, naukę moralną, oryginalne rytuały.<br>Jeśli nie można jej wprost nazwać religią, to głównie z przyczyny<br>synkretyzmu, charakterystycznego dla pierwszych wieków nowej ery, oraz<br>pewnego ducha nieformalności, który przenika cały ten system.<br>Jakkolwiek w historii zdarzali się hermetycy organizujący rozmaite<br>instytucje, zakony, loże, w tym również "kościoły", to były to<br>inicjatywy efemeryczne i krótkotrwałe. Za zewnętrzną przyczynę tej<br>ulotności można by uznać prześladowania, przybierające na sile, ilekroć<br>hermetyzm występował bardziej otwarcie na niwie publicznej. Ale<br>bardziej istotną, bo wewnętrzną