Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
milczałaby po prostu, kryłaby się - tak jak zresztą w micie greckim: Fedra, rozpoznawszy w sobie miłość występną, głodzi się, umartwia - jakbyśmy powiedzieli po chrześcijańsku - ginie w oczach. U Racine'a ten wątek jest wysunięty na drugi plan - na pierwszym planie jest owo prześladowanie Hipolita, które nazwalibyśmy za Freudem zabiegiem kompensacyjnym. Fedra prześladuje Hipolita, ponieważ wstyd jej, królowej, kochać się tak nieprzytomnie, po dziewczęcemu, w wyrostku, który w dodatku nie zwraca uwagi na kobiety. Kiedy dochodzi do wyznania, cierpi przede wszystkim jej duma kobieca. Zrzuca na niego winę dla uratowania dobrego imienia królowej. Odgrywa zresztą w tym rolę bierną: oszołomiona wieścią o powrocie
milczałaby po prostu, kryłaby się - tak jak zresztą w micie greckim: Fedra, rozpoznawszy w sobie miłość występną, głodzi się, umartwia - jakbyśmy powiedzieli po chrześcijańsku - ginie w oczach. U Racine'a ten wątek jest wysunięty na drugi plan - na pierwszym planie jest owo prześladowanie Hipolita, które nazwalibyśmy za Freudem zabiegiem kompensacyjnym. Fedra prześladuje Hipolita, ponieważ wstyd jej, królowej, kochać się tak nieprzytomnie, po dziewczęcemu, w wyrostku, który w dodatku nie zwraca uwagi na kobiety. Kiedy dochodzi do wyznania, cierpi przede wszystkim jej duma kobieca. Zrzuca na niego winę dla uratowania dobrego imienia królowej. Odgrywa zresztą w tym rolę bierną: oszołomiona wieścią o powrocie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego