Typ tekstu: Książka
Autor: Zięba Maciej
Tytuł: Po szkodzie? Przed szkodą?
Rok: 1997
i Woltera. Miał on bez
wątpienia charakter indywidualistyczny i wolnomyślicielski. Drugi
liberalizm, osadzony mocno w ewolucyjnej tradycji angielskiej, która z
kolei wiele czerpała z antyku (a takoż z Tomasza z Akwinu), wnosi do
liberalnej tradycji amerykański pragmatyzm i empiryzm oraz religijność
i znacznie mocniej podkreśla wymiar wspólnotowy. I myślę, że
przysłowiowa wręcz niechęć Francuzów do Amerykanów to nie tylko wynik
zaciętej historycznej rywalizacji, ale też i skrajnie odmiennych
liberalnych tradycji, które kształtują oba społeczeństwa.
Dla nas, katolików, dostrzeżenie różnicy między wolnością "anarchiczną" i "skierowaną ku prawdzie" ma ogromne znaczenie.
Pierwsza jest bowiem bez-bożna i rozbija więzy między ludźmi, ale druga
i Woltera. Miał on bez<br>wątpienia charakter indywidualistyczny i wolnomyślicielski. Drugi<br>liberalizm, osadzony mocno w ewolucyjnej tradycji angielskiej, która z<br>kolei wiele czerpała z antyku (a takoż z Tomasza z Akwinu), wnosi do<br>liberalnej tradycji amerykański pragmatyzm i empiryzm oraz religijność<br>i znacznie mocniej podkreśla wymiar wspólnotowy. I myślę, że<br>przysłowiowa wręcz niechęć Francuzów do Amerykanów to nie tylko wynik<br>zaciętej historycznej rywalizacji, ale też i skrajnie odmiennych<br>liberalnych tradycji, które kształtują oba społeczeństwa.<br> Dla nas, katolików, dostrzeżenie różnicy między wolnością "anarchiczną" i "skierowaną ku prawdzie" ma ogromne znaczenie.<br>Pierwsza jest bowiem bez-bożna i rozbija więzy między ludźmi, ale druga
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego