Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Ale teraz, kiedy osiągnąłem sferę ostatecznego wyzwolenia, wiem,
że góry są górami, a rzeki rzekami". Masao Abe zwraca uwagę
na to, że ostatnie zdanie należy rozumieć z punktu widzenia logiki
'absolutnie sprzecznej samotożsamości', ponieważ według logiki formalnej
byłoby ono powrotem do zdania wyjściowego, co jest negacją wymiaru
absolutnego, którym jest 'pustka'. A wtedy nie byłoby różnicy pomiędzy
pierwszym i trzecim zdaniem, wobec czego cała droga do 'oświecenia',
którą przebył Quinyuan, nie miałaby sensu. Zgodnie z 'logiką paradoksu'
pojął on, że "forma jest pustką, a pustka jest formą" (chiń. se jishi kong,
kong jishi se; jap. shiki soku ze ku, ku soku
Ale teraz, kiedy osiągnąłem sferę ostatecznego wyzwolenia, wiem, <br>że góry są górami, a rzeki rzekami".&lt;/&gt; Masao Abe zwraca uwagę <br>na to, że ostatnie zdanie należy rozumieć z punktu widzenia logiki <br>'absolutnie sprzecznej samotożsamości', ponieważ według logiki formalnej <br>byłoby ono powrotem do zdania wyjściowego, co jest negacją wymiaru <br>absolutnego, którym jest 'pustka'. A wtedy nie byłoby różnicy pomiędzy <br>pierwszym i trzecim zdaniem, wobec czego cała droga do 'oświecenia', <br>którą przebył Quinyuan, nie miałaby sensu. Zgodnie z 'logiką paradoksu' <br>pojął on, że "forma jest pustką, a pustka jest formą" (chiń. se jishi kong, <br>kong jishi se; jap. shiki soku ze ku, ku soku
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego