Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
założeń
bliskich emipirystycznej definicji rozumu, iż źródłem poznania jest wyłącznie
doświadczenie, a rozum jedynie porządkuje dane doświadczenia. Nie
przeciwstawiają więc rozumu zmysłom, nie są jednak zwolennikami poznania
irracjonalnego. Jak słusznie zauważa Kitaro Nishida, irracjonalność oznacza
brak logiki, przypadkowość i chaos. Tam, gdzie pojawiają się prawidłowości,
możemy mówić o logice i racjonalności. W naukach mistrzów zen możemy
wyróżnić wyraźnie dwa modele rzeczywistości oraz odpowiadające im dwa
sposoby ich ujmowania, z których jeden jest zgodny z logiką klasyczną,
a drugi z 'logiką paradoksu'. Nie mamy więc do czynienia z dwoma różnymi
refleksjami na temat tego samego doświadczenia.

3.1.1. ROZUM KLASYCZNY A
założeń <br>bliskich emipirystycznej definicji rozumu, iż źródłem poznania jest wyłącznie <br>doświadczenie, a rozum jedynie porządkuje dane doświadczenia. Nie <br>przeciwstawiają więc rozumu zmysłom, nie są jednak zwolennikami poznania <br>irracjonalnego. Jak słusznie zauważa Kitaro Nishida, irracjonalność oznacza <br>brak logiki, przypadkowość i chaos. Tam, gdzie pojawiają się prawidłowości, <br>możemy mówić o logice i racjonalności. W naukach mistrzów zen możemy <br>wyróżnić wyraźnie dwa modele rzeczywistości oraz odpowiadające im dwa <br>sposoby ich ujmowania, z których jeden jest zgodny z logiką klasyczną, <br>a drugi z 'logiką paradoksu'. Nie mamy więc do czynienia z dwoma różnymi <br>refleksjami na temat tego samego doświadczenia. <br>&lt;page nr=147&gt;<br>&lt;tit&gt;3.1.1. ROZUM KLASYCZNY A
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego