Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
typy faktury: jednogłosową z
cytatem in crudo bądź z towarzyszeniem organowym.
Formy pieśniowe
Formy pieśniowe jako zbiorcze określenie dla zróżnicowanych w rzeczywistości
gatunków, w kontekście mszy wielogłosowej, ma swoje uzasadnienie historyczne.
Wykształcający się bowiem cykl mszy wielogłosowej oprócz chorału gregoriańskiego
przejmował ówczesne gatunki pieśniowe: początkowo balladę, następnie francuską
chanson i repertuar pieśniowy. Powstał specjalny typ mszy bazującej na materiale
pieśniowym ­ missa quodlibetica, wykorzystująca na wzór quodlibetu różne pieśni,
wprowadzane sukcesywnie w danej części cyklu (Schmidt-Görg 1967, s. 11). Wczesnym
przykładem tego typu mszy jest Missa Carminum Heinricha Isaaca. Zatem formy
pieśniowe stanowiły obok chorału gregoriańskiego fundamentalny materiał europejskiej
mszy wielogłosowej
typy faktury: jednogłosową z <br>cytatem in crudo bądź z towarzyszeniem organowym.<br>Formy pieśniowe<br> Formy pieśniowe jako zbiorcze określenie dla zróżnicowanych w rzeczywistości <br>gatunków, w kontekście mszy wielogłosowej, ma swoje uzasadnienie historyczne. <br>Wykształcający się bowiem cykl mszy wielogłosowej oprócz chorału gregoriańskiego <br>przejmował ówczesne gatunki pieśniowe: początkowo balladę, następnie francuską <br>chanson i repertuar pieśniowy. Powstał specjalny typ mszy bazującej na materiale <br>pieśniowym ­ missa quodlibetica, wykorzystująca na wzór quodlibetu różne pieśni, <br>wprowadzane sukcesywnie w danej części cyklu (Schmidt-Görg 1967, s. 11). Wczesnym <br>przykładem tego typu mszy jest Missa Carminum Heinricha Isaaca. Zatem formy <br>pieśniowe stanowiły obok chorału gregoriańskiego fundamentalny materiał europejskiej <br>mszy wielogłosowej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego