Typ tekstu: Książka
Autor: Głowiński Michał
Tytuł: Ekspresja i empatia
Rok: 1997
może najkonsekwentniejszy w estetyzowaniu krytyk epoki okazał się tak bystrym obserwatorem i komentatorem nowych zjawisk. Może nie dziwić fakt, że wielką wagę przypisywał im Krzywicki, który był profesjonalnym socjologiem, ale dlaczego czynił to krytyk, któremu bliski był nie tylko estetyzm wynikający z ekspresywizmu, ale także estetyzm bardziej tradycyjny, z parnasizmu rodem, koncentrujący się na artefakcie? Jest to wszakże paradoks jedynie pozorny. Nie ma w tym niczego dziwnego i nadzwyczajnego, że to on właśnie z taką ostrością dostrzegał "zawoalowany tyngiel burżuazyjny" i protestował przeciwko jego wpływom. Chodzi tu w istocie o coś więcej niż artystowskie czy estetyzujące społecznikostwo, które na swój sposób
może najkonsekwentniejszy w estetyzowaniu krytyk epoki okazał <page nr=148> się tak bystrym obserwatorem i komentatorem nowych zjawisk. Może nie dziwić fakt, że wielką wagę przypisywał im Krzywicki, który był profesjonalnym socjologiem, ale dlaczego czynił to krytyk, któremu bliski był nie tylko estetyzm wynikający z ekspresywizmu, ale także estetyzm bardziej tradycyjny, z parnasizmu rodem, koncentrujący się na artefakcie? Jest to wszakże paradoks jedynie pozorny. Nie ma w tym niczego dziwnego i nadzwyczajnego, że to on właśnie z taką ostrością dostrzegał "zawoalowany tyngiel burżuazyjny" i protestował przeciwko jego wpływom. Chodzi tu w istocie o coś więcej niż artystowskie czy estetyzujące społecznikostwo, które na swój sposób
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego