Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
z kościoła. Fotografie, początkowo mało wyraźne, przedstawiały dziecko z komunijna świeca w dłoni, ślubne, podkolorowane zdjęcie gospodarzy, "pamiątkę z wojska" syna - wszystkie ujęcia identyczne, stereotypowe, w sztywnych, hieratycznych gestach. Także na fotografiach rodziny schemat ujęcia był obowiązkowy: żadnej dowolności, przegięcia ciała, tylko postawa "na baczność" z opuszczonymi rękami,

a hierarchia rodzinna pokazana przez dłoń ojca położoną na ramieniu stojącego przed nim syna. Odstępstwa od tych schematów nie było, fotografię traktowano bowiem bardzo poważnie - jako świadectwo ważnych wydarzeń, dokument.
Po II wojnie światowej w dekoracji izb pojawiły się duże, oprawne w ramy ręcznie kolorowane "monidła", fotografie małżonków wieszane przeważnie nad wezgłowiem łóżka
z kościoła. Fotografie, początkowo mało wyraźne, przedstawiały dziecko z komunijna świeca w dłoni, ślubne, podkolorowane zdjęcie gospodarzy, "pamiątkę z wojska" syna - wszystkie ujęcia identyczne, stereotypowe, w sztywnych, hieratycznych gestach. Także na fotografiach rodziny schemat ujęcia był obowiązkowy: żadnej dowolności, przegięcia ciała, tylko postawa "na baczność" z opuszczonymi rękami, <br>&lt;page nr=107&gt;<br> a hierarchia rodzinna pokazana przez dłoń ojca położoną na ramieniu stojącego przed nim syna. Odstępstwa od tych schematów nie było, fotografię traktowano bowiem bardzo poważnie - jako świadectwo ważnych wydarzeń, dokument. <br>Po II wojnie światowej w dekoracji izb pojawiły się duże, oprawne w ramy ręcznie kolorowane "monidła", fotografie małżonków wieszane przeważnie nad wezgłowiem łóżka
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego