Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
Chatterton, Konfederaci barscy, pisane niekiedy nawet dla konkretnego teatru. Zakładane przeznaczenie - do lektury lub na scenę - decydowało o stylu utworu.
Ci dramaturdzy, którzy rezygnowali z wystawiania swych dzieł, manifestacyjnie odcinając dramat od spektaklu, mogli pisać z poczuciem pełnej swobody, lecz płacili za nią rezygnacją z owej niezwykłej rangi, o jakiej romantycy marzyli: pomostu między artystą a tłumem. Ci, którzy zrezygnować nie chcieli, szli na kompromis - jego skutki i granice widać w ukształtowaniu przestrzeni teatralnej, w kompozycji, didaskaliach, uwagach inscenizacyjnych wpisanych w tekst główny. Wszystko to mówi jednak nie tylko o granicach zgody autora na kompromisy, ale także o chęciach i umiejętnościach
Chatterton, Konfederaci barscy, pisane niekiedy nawet dla konkretnego teatru. Zakładane przeznaczenie - do lektury lub na scenę - decydowało o stylu utworu.<br>Ci dramaturdzy, którzy rezygnowali z wystawiania swych dzieł, manifestacyjnie odcinając dramat od spektaklu, mogli pisać z poczuciem pełnej swobody, lecz płacili za nią rezygnacją z owej niezwykłej rangi, o jakiej romantycy marzyli: pomostu między artystą a tłumem. Ci, którzy zrezygnować nie chcieli, szli na kompromis - jego skutki i granice widać w ukształtowaniu przestrzeni teatralnej, w kompozycji, didaskaliach, uwagach inscenizacyjnych wpisanych w tekst główny. Wszystko to mówi jednak nie tylko o granicach zgody autora na kompromisy, ale także o chęciach i umiejętnościach
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego