Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
się jako 'absolutnie sprzeczna samotożsamość'.
Według Nishidy 'jaźń jednostkowa' jest tożsama z 'jaźnią oświeconą'
('buddą') w sposób absolutnie sprzeczny i dlatego człowiek może poznać
'buddę' jedynie przez samonegację. Nishida powołuje się na nauki Do gena,
który głosił, że poznanie drogi 'buddy' oznacza poznanie samego siebie,
a poznanie samego siebie jest równoznaczne z zapomnieniem o sobie
samym. Tego rodzaju paradoksowe poznanie (poznanie siebie, które jest
zapominaniem o sobie) jest niemożliwe z punktu widzenia logiki formalnej,
w której negacja oznacza wyeliminowanie. Tymczasem według Nishidy
samonegacja ego nie oznacza unicestwienia ego ani tego, że człowiek zmienia
swoją zmienną naturę w niezmienną 'naturę buddy'. Relacja
się jako 'absolutnie sprzeczna samotożsamość'. <br>Według Nishidy 'jaźń jednostkowa' jest tożsama z 'jaźnią oświeconą' <br>('buddą') w sposób absolutnie sprzeczny i dlatego człowiek może poznać <br>'buddę' jedynie przez samonegację. Nishida powołuje się na nauki Do gena, <br>który głosił, że poznanie drogi 'buddy' oznacza poznanie samego siebie, <br>a poznanie samego siebie jest równoznaczne z zapomnieniem o sobie <br>samym. Tego rodzaju paradoksowe poznanie (poznanie siebie, które jest <br>zapominaniem o sobie) jest niemożliwe z punktu widzenia logiki formalnej, <br>w której negacja oznacza wyeliminowanie. Tymczasem według Nishidy <br>samonegacja ego nie oznacza unicestwienia ego ani tego, że człowiek zmienia <br>swoją zmienną naturę w niezmienną 'naturę buddy'. Relacja
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego