Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
zapytany o istnienie 'ja'
nie odpowiedział nic, chociaż właściwie z punktu widzenia swojej nauki
o nieistnieniu odrębnego 'ja' powinien był zaprzeczyć. Zapytany przez
Anandę o przyczynę swojego milczenia, odparł, że nie mógł powiedzieć
"tak", gdyż oznaczałoby to fałszywe opowiedzenie się za istnieniem odrębnego
'ja'. Gdyby zaś powiedział "nie", byłoby to równoznaczne z przyjęciem
stanowiska nihilizmu. Z wypowiedzi Śakyamuniego można więc wnioskować,
iż na pytanie dotyczące natury 'ja' nie można odpowiedzieć ani
twierdząco, ani przecząco, gdyż każda odpowiedź będzie fałszywa. W tym
kontekście milczenie Buddy Śakyamuniego jest jeszcze jednym argumentem
przemawiającym za tym, że prawdziwą naturę rzeczywistości można znaleźć
jedynie poza dualizmem
zapytany o istnienie 'ja'<br>nie odpowiedział nic, chociaż właściwie z punktu widzenia swojej nauki <br>o nieistnieniu odrębnego 'ja' powinien był zaprzeczyć. Zapytany przez <br>Anandę o przyczynę swojego milczenia, odparł, że nie mógł powiedzieć <br>"tak", gdyż oznaczałoby to fałszywe opowiedzenie się za istnieniem odrębnego <br>'ja'. Gdyby zaś powiedział "nie", byłoby to równoznaczne z przyjęciem <br>stanowiska nihilizmu. Z wypowiedzi Śakyamuniego można więc wnioskować, <br>iż na pytanie dotyczące natury 'ja' nie można odpowiedzieć ani <br>twierdząco, ani przecząco, gdyż każda odpowiedź będzie fałszywa. W tym <br>kontekście milczenie Buddy Śakyamuniego jest jeszcze jednym argumentem <br>przemawiającym za tym, że prawdziwą naturę rzeczywistości można znaleźć <br>jedynie poza dualizmem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego