Typ tekstu: Książka
Autor: Werner Andrzej
Tytuł: Dekada filmu
Rok: 1997
w tej szlachetnej (najczęściej - małżeńskiej) grze, można powiedzieć - ucieleśnieniem jej ducha była w filmach Bergmana Eva Dahlbeck, a ściślej mówiąc - kreowane przez nią postaci mądrych kobiet. W Latarni Bergman wspomina, że ich realnym prototypem była bliska reżyserowi osoba, jedna z najważniejszych kobiet jego życia.
Lżejsza, pełna wyrozumiałości perspektywa uwodzi i rozgrzesza. Zdaje się bliższa życiu, pełna rozsądku i doświadczonej mądrości. Może nawet oskarża, negliżuje uroszczenia bezlitosnego maksymalizmu. Bliższa życiu, ale jakiemu życiu? Jasność dnia, ale właśnie dnia dzisiejszego. Nie tak wyraźnie datowana, jak na przykład u Godarda, Antonioniego, Felliniego, zamaskowana niekiedy dwuznacznym urokiem mieszczańskiej staroświeckości, inna w wymiarze cywilizacyjnym, ale już
w tej szlachetnej (najczęściej - małżeńskiej) grze, można powiedzieć - ucieleśnieniem jej ducha była w filmach Bergmana Eva Dahlbeck, a ściślej mówiąc - kreowane przez nią postaci mądrych kobiet. W Latarni Bergman wspomina, że ich realnym prototypem była bliska reżyserowi osoba, jedna z najważniejszych kobiet jego życia.<br>Lżejsza, pełna wyrozumiałości perspektywa uwodzi i rozgrzesza. Zdaje się bliższa życiu, pełna rozsądku i doświadczonej mądrości. Może nawet oskarża, negliżuje uroszczenia bezlitosnego maksymalizmu. Bliższa życiu, ale jakiemu życiu? Jasność dnia, ale właśnie dnia dzisiejszego. Nie tak wyraźnie datowana, jak na przykład u Godarda, Antonioniego, Felliniego, zamaskowana niekiedy dwuznacznym urokiem mieszczańskiej staroświeckości, inna w wymiarze cywilizacyjnym, ale już
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego