Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei. Wybór szkiców filozoficznych 1966-1975
Rok wydania: 1994
Lata powstania: 1966-1975
starały się mówić, nie było już dla Kartezjusza prawdziwym Bogiem.

RACJONALNOŚĆ

Z Kartezjańską koncepcją perseitas idzie w parze negacja jego scholastycznie pojętej racjonalności. Jest to negacja szczególna. Według scholastyki tomistycznej Bóg jest wprawdzie niezrozumiały dla umysłu skończonego, ale "sam w sobie" jest całkowicie "rozumny". Nie tylko posiada rozum, lecz jest rozumem. A być rozumnym to "myśleć i działać" zgodnie z obiektywnymi "zasadami rozumności". Ale czasy nowożytne przynoszą kryzys dotychczasowego pojęcia rozumności. To, co dla jednych jest "rozumne", dla innych jest już tylko "konsekwencją". Blaise Pascal napisze w tym samym mniej więcej czasie: "Nie ma zasady, choćby najnaturalniejszej nawet od dzieciństwa, iżby
starały się mówić, nie było już dla Kartezjusza prawdziwym Bogiem.<br><br>&lt;tit&gt;RACJONALNOŚĆ&lt;/&gt;<br><br>Z Kartezjańską koncepcją &lt;foreign&gt;perseitas&lt;/&gt; idzie w parze negacja jego scholastycznie pojętej racjonalności. Jest to negacja szczególna. Według scholastyki tomistycznej Bóg jest wprawdzie niezrozumiały dla umysłu skończonego, ale "sam w sobie" jest całkowicie "rozumny". Nie tylko posiada rozum, lecz jest rozumem. A być rozumnym to "myśleć i działać" zgodnie z obiektywnymi "zasadami rozumności". Ale czasy nowożytne przynoszą kryzys dotychczasowego pojęcia rozumności. To, co dla jednych jest "rozumne", dla innych jest już tylko "konsekwencją". Blaise Pascal napisze w tym samym mniej więcej czasie: "Nie ma zasady, choćby najnaturalniejszej nawet od dzieciństwa, iżby
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego