niewiedzy. [...] Jeśli naprawdę osiągniesz 'drogę', <br>która wyczerpuje wszelkie wątpliwości, pojmiesz, że jest ona jak wielka <br><page nr=223><br>pustka, tak przepastna i nieograniczona".</> Huangbo Xiyun, twierdzi, że <br>słowo 'droga' ma pomóc w uchwyceniu istoty 'oświecenia', czyli można <br>porównać ją do sieci, w którą chwyta się ryby. Cytuje przy tym następujące <br>słowa Zhuangzi: <q>"Kiedy ryba jest złowiona, nie zwraca się już uwagi na <br>sieć".</> W tym sensie nazwa 'droga' jest znakiem paradoksowym pośrednim, <br>podobnie jak takie buddyjskie pojęcia, jak 'pustka' czy 'natura buddy'. <br>Dumoulin podkreśla, że nie należy przeceniać wpływów taoistycznych <br>w zen, gdyż nauki mistrzów zen są głęboko zakorzenione w tradycji <br>buddyzmu mahayany. Wiele