Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
ramach przyjętych ograniczeń). Zapewne optymalny rejon
ekspresji i duchowości tego stylu osiągnął Gieburowski w Missa pro Defunctis
(1929), o czym świadczy, m.in. Agnus Dei (s. 23-24, prz. 129).
Tendencję tradycjonalistyczną, dominującą w omawianej grupie mszy, próbuję
wiązać z oddziaływaniem historyzmu, jednak w jego nurcie szerokim, nie tak stylistycznie
rygorystycznym, jak cecylianizm. Można przyjąć, że jest to tendencja tradycjonalistyczna
nie tylko z wyboru, nie jako postawa, lecz zakorzeniony silnie w praktyce kompozytorskiej
w twórczości religijnej, także mszalnej, rodzaj archetypu. Przyczynił się do
tego z pewnością Sobór Trydencki, uznając "stilus antiquus jako nakazany styl
kościelny [...], świadomie [...], ponad procesem dziejowym (jak niegdyś
ramach przyjętych ograniczeń). Zapewne optymalny rejon <br>ekspresji i duchowości tego stylu osiągnął Gieburowski w Missa pro Defunctis <br>(1929), o czym świadczy, m.in. Agnus Dei (s. 23-24, prz. 129).<br> Tendencję tradycjonalistyczną, dominującą w omawianej grupie mszy, próbuję <br>wiązać z oddziaływaniem historyzmu, jednak w jego nurcie szerokim, nie tak stylistycznie <br>rygorystycznym, jak cecylianizm. Można przyjąć, że jest to tendencja tradycjonalistyczna <br>nie tylko z wyboru, nie jako postawa, lecz zakorzeniony silnie w praktyce kompozytorskiej <br>w twórczości religijnej, także mszalnej, rodzaj archetypu. Przyczynił się do <br>tego z pewnością Sobór Trydencki, uznając "stilus antiquus jako nakazany styl <br>kościelny [...], świadomie [...], ponad procesem dziejowym (jak niegdyś
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego