Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
założenia stylistyczne w takim właśnie kształcie. Można tu wymienić m.in. cykle
J.Surzyńskiego, M. Surzyńskiego, Furmanika, Gieburowskiego i Chlondowskiego.
Twórców tych dzieli niekiedy różnica pokolenia, lecz ich msze wykazują stałe,
wspólne, wyjątkowo trwałe cechy stylistyczne. Co więcej, styl ten nie ulegał
większej ewolucji wewnętrznej, stanowiąc swoisty fenomen pedanterii i rygoryzmu
estetycznego.
Są to wyłącznie msze łacińskie, reprezentujące w aspekcie tekstowym dwa typy:
sześcioczęściowy cykl (z wyróżnioną częścią Benedictus) ordinarium missae ­
przeważający ­ i mszę żałobną (Gieburowski). Tekst jest zawsze kompletny z zachowaniem
struktury liturgicznej; niekiedy tylko pojawiają się powtórzenia pojedynczych
słów bądź takich struktur, jak Kyrie (Christe) eleison, dona nobis pacem
założenia stylistyczne w takim właśnie kształcie. Można tu wymienić m.in. cykle <br>J.Surzyńskiego, M. Surzyńskiego, Furmanika, Gieburowskiego i Chlondowskiego. <br>Twórców tych dzieli niekiedy różnica pokolenia, lecz ich msze wykazują stałe, <br>wspólne, wyjątkowo trwałe cechy stylistyczne. Co więcej, styl ten nie ulegał <br>większej ewolucji wewnętrznej, stanowiąc swoisty fenomen pedanterii i rygoryzmu <br>estetycznego.<br> Są to wyłącznie msze łacińskie, reprezentujące w aspekcie tekstowym dwa typy: <br>sześcioczęściowy cykl (z wyróżnioną częścią Benedictus) ordinarium missae ­ <br>przeważający ­ i mszę żałobną (Gieburowski). Tekst jest zawsze kompletny z zachowaniem <br>struktury liturgicznej; niekiedy tylko pojawiają się powtórzenia pojedynczych <br>słów bądź takich struktur, jak Kyrie (Christe) eleison, dona nobis pacem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego