Typ tekstu: Książka
Autor: Ostrowicki Michał
Tytuł: Dzieło sztuki jako system
Rok: 1997
nie wszystko może być w pełni
zracjonalizowane i założone. Ze względu na proces twórczy, elementy
dzieła np. literackiego (kreacja bohaterów, budowanie fabuły,
kompozycja) lub malarskiego (kolorystyka, światłocień, perspektywa),
nie do końca są wynikiem procesu twórczego jako zracjonalizowanego, w
którym wszystko jest założone. Dzieła te są także przypadkowym wynikiem
tworzących się samoistnie nowych elementów na wyższym poziomie
hierarchii struktury dzieła sztuki, w trakcie procesu twórczego.
Oznacza to, że zastosowanie tego, co uznane na gruncie np. powieści
pozytywistycznej, jako tego, co racjonalne i założone, mogłoby
doprowadzić do powstania dzieła nie będącego w istocie powieścią, ale
tworem zbliżonym do reportażu lub dzieła naukowego.
Reguły
nie wszystko może być w pełni<br>zracjonalizowane i założone. Ze względu na proces twórczy, elementy<br>dzieła np. literackiego (kreacja bohaterów, budowanie fabuły,<br>kompozycja) lub malarskiego (kolorystyka, światłocień, perspektywa),<br>nie do końca są wynikiem procesu twórczego jako zracjonalizowanego, w<br>którym wszystko jest założone. Dzieła te są także przypadkowym wynikiem<br>tworzących się samoistnie nowych elementów na wyższym poziomie<br>hierarchii struktury dzieła sztuki, w trakcie procesu twórczego.<br>Oznacza to, że zastosowanie tego, co uznane na gruncie np. powieści<br>pozytywistycznej, jako tego, co racjonalne i założone, mogłoby<br>doprowadzić do powstania dzieła nie będącego w istocie powieścią, ale<br>tworem zbliżonym do reportażu lub dzieła naukowego.<br> Reguły
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego