Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
w akcie tym następuje oderwanie od zdroworozsądkowego
postrzegania rzeczywistości - "wręcz przeciwnie, oznacza to
ostateczne zgłębienie istoty rzeczywistości historycznej". Nishida za
Nanquanem podkreśla, iż "to, od czego można się oddalić chociażby na
moment, nie jest prawdziwą 'drogą' ".
Nishida uważał, że dostąpienie 'oświecenia' nie oznacza odejścia od sfery
narodzin i śmierci (sanskr. samsara; chiń. shengsi; jap. sho ji) i wkroczenia do
nirwany, to jest sfery, w której 'nic się nie rodzi i nic nie umiera' (sanskr.
nirvana; chiń. niepan; jap. nehan). Zgodnie z 'logiką paradoksu' interpretował

on bowiem także buddyjską teorię o tożsamości obu tych sfer (chiń. shengsi
ji niepan; jap. shoji soku
w akcie tym następuje oderwanie od zdroworozsądkowego <br>postrzegania rzeczywistości - "wręcz przeciwnie, oznacza to <br>ostateczne zgłębienie istoty rzeczywistości historycznej". Nishida za <br>Nanquanem podkreśla, iż "to, od czego można się oddalić chociażby na <br>moment, nie jest prawdziwą 'drogą' ". <br>Nishida uważał, że dostąpienie 'oświecenia' nie oznacza odejścia od sfery <br>narodzin i śmierci (sanskr. samsara; chiń. shengsi; jap. sho ji) i wkroczenia do <br>nirwany, to jest sfery, w której 'nic się nie rodzi i nic nie umiera' (sanskr. <br>nirvana; chiń. niepan; jap. nehan). Zgodnie z 'logiką paradoksu' interpretował <br>&lt;page nr=55&gt;<br>on bowiem także buddyjską teorię o tożsamości obu tych sfer (chiń. shengsi <br>ji niepan; jap. shoji soku
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego