Typ tekstu: Książka
Autor: Werner Andrzej
Tytuł: Dekada filmu
Rok: 1997
zarysowane perspektywy spojrzenia są oczywiście modelowym uproszczeniem. W komediach (zwłaszcza w Lekcji miłości, Uśmiechu nocy, a także w Zaczarowanym flecie mamy do czynienia ze stosunkowo czystym wcieleniem, "jasnej", dziennej perspektywy. Ale w wielu dramatach perspektywa metafizyczna nie jest jedyną, bohaterowie budzą się jakby ze swego snu o życiu z pełną sankcją, noc miesza się z dniem tyleż bardziej pospolitym, co realnym.
Co najmniej dwa wielkie filmy Bergmana pomyślane zostały właśnie na styku tych dwóch światów, w pełnej grze światłocienia. Patrząc wstecz na całe swoje życie sędziwy profesor Borg (Tam, gdzie rosną poziomki) nie znajduje nadrzędnego sensu, któremu byłoby podporządkowane. Lęka się
zarysowane perspektywy spojrzenia są oczywiście modelowym uproszczeniem. W komediach (zwłaszcza w Lekcji miłości, Uśmiechu nocy, a także w Zaczarowanym flecie mamy do czynienia ze stosunkowo czystym wcieleniem, "jasnej", dziennej perspektywy. Ale w wielu dramatach perspektywa metafizyczna nie jest jedyną, bohaterowie budzą się jakby ze swego snu o życiu z pełną sankcją, noc miesza się z dniem tyleż bardziej pospolitym, co realnym.<br>Co najmniej dwa wielkie filmy Bergmana pomyślane zostały właśnie na styku tych dwóch światów, w pełnej grze światłocienia. Patrząc wstecz na całe swoje życie sędziwy profesor Borg (Tam, gdzie rosną poziomki) nie znajduje nadrzędnego sensu, któremu byłoby podporządkowane. Lęka się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego