Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Jak bowiem praktykować medytację, która nie jest przyczyną
'oświecenia', ale jest z nim tożsama? Ostatecznym rozwiązaniem każdego
koanu jest, podobnie jak w wypadku medytacji, przekroczenie dualizmu
podmiotu i przedmiotu poznania. Różnica pomiędzy praktyką koanów
a medytacją w pozycji siedzącej jest taka, iż w czasie medytacji forma
przejawienia się 'oświecenia' jest ściśle określona. W tym kontekście Dogen
określał medytację mianem 'koanu przejawionego' (jap. genjo koan). "Jest
buddyjska praktyka religijna, która nie jest 'stawaniem się buddą' (jap. sabutsu), taka praktyka jest 'koanem przejawionym' " - pisał Dogen. "Ten, kto jest 'buddą', nie może stać się 'buddą'. Kiedy kosze i klatki (jap. raro; metafora pojęć i
Jak bowiem praktykować medytację, która nie jest przyczyną <br>'oświecenia', ale jest z nim tożsama? Ostatecznym rozwiązaniem każdego <br>koanu jest, podobnie jak w wypadku medytacji, przekroczenie dualizmu <br>podmiotu i przedmiotu poznania. Różnica pomiędzy praktyką koanów <br>a medytacją w pozycji siedzącej jest taka, iż w czasie medytacji forma <br>przejawienia się 'oświecenia' jest ściśle określona. W tym kontekście Dogen <br>określał medytację mianem 'koanu przejawionego' (jap. genjo koan). &lt;q&gt;"Jest <br>buddyjska praktyka religijna, która nie jest 'stawaniem się buddą' (jap. sabutsu), taka praktyka jest 'koanem przejawionym' "&lt;/&gt; - pisał Dogen. &lt;q&gt;"Ten, kto jest 'buddą', nie może stać się 'buddą'. Kiedy kosze i klatki (jap. raro; metafora pojęć i
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego