Typ tekstu: Książka
Autor: Dobroczyński Bartłomiej
Tytuł: New age
Rok: 1997
zniszczyć świat, który stworzyłem, i odebrać z
powrotem ducha mego uwięzionego w ludziach". W tekście mandejskim
powtarzają się pejoratywne określenia ciała, kiedy to autor lamentuje i
zadaje pełne skargi pytania: "kto rzucił mnie w cielesny tułów?",
"Życie tu jest ścieżką wytyczoną przez ciało".
Równie wrogo i nieufnie potraktowana jest miłość, seksualizm oraz
zmysłowa przyjemność. Jak pisze Jonas:



Zatem, według gnostyckiej mentalności, seksualizm i cielesność,
obojętnie czy zakazane (jak w wersji ascetycznej), czy też dopuszczane
do wyniszczenia ciała (jak w wersji libertyńskiej) będą zawsze oceniane
negatywnie. Prowadzą one albo do rozkoszy i, w konsekwencji, do
przywiązania do rzeczy ziemskich oraz uznania się
zniszczyć świat, który stworzyłem, i odebrać z<br>powrotem ducha mego uwięzionego w ludziach". W tekście mandejskim<br>powtarzają się pejoratywne określenia ciała, kiedy to autor lamentuje i<br>zadaje pełne skargi pytania: "kto rzucił mnie w cielesny tułów?",<br>"Życie tu jest ścieżką wytyczoną przez ciało".<br> Równie wrogo i nieufnie potraktowana jest miłość, seksualizm oraz<br>zmysłowa przyjemność. Jak pisze Jonas:<br><br>&lt;gap&gt;<br><br> Zatem, według gnostyckiej mentalności, seksualizm i cielesność,<br>obojętnie czy zakazane (jak w wersji ascetycznej), czy też dopuszczane<br>do wyniszczenia ciała (jak w wersji libertyńskiej) będą zawsze oceniane<br>negatywnie. Prowadzą one albo do rozkoszy i, w konsekwencji, do<br>przywiązania do rzeczy ziemskich oraz uznania się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego