Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
spośród
swoich mszy) transponuje styl polifonii wokalnej w Mszy nr 6. Przede wszystkim
ogranicza w znacznym stopniu posługiwanie się idiomem harmoniki późnoromantycznej,
z chromatyką, ekspresją interwałową, rezygnuje niemal całkowicie ze zdwojeń
unisonowo-oktawowych na rzecz archaizacji, która przeważnie ­ paradoksalnie!
­ indywidualizuje i radykalizuje brzmienie struktur. Archaizująco, zgodnie z
tradycją muzyczną, zawartością semantyczną i teologiczną wersu Qui locutus est
per Prophetas (s. 22, prz. 131), opracowuje strukturę per Prophetas z użyciem
sekundowych przesunięć "pustych" współbrzmień kwintowo-kwartowych. Właśnie współbrzmienie
kwinty (rzadziej kwarty), przewijające się zresztą także w innych mszach Nowowiejskiego,
jej paralelizm w czystej bądź multiplikowanej postaci, uzyskuje w tej mszy samodzielną
jakość
spośród <br>swoich mszy) transponuje styl polifonii wokalnej w Mszy nr 6. Przede wszystkim <br>ogranicza w znacznym stopniu posługiwanie się idiomem harmoniki późnoromantycznej, <br>z chromatyką, ekspresją interwałową, rezygnuje niemal całkowicie ze zdwojeń <br>unisonowo-oktawowych na rzecz archaizacji, która przeważnie ­ paradoksalnie! <br>­ indywidualizuje i radykalizuje brzmienie struktur. Archaizująco, zgodnie z <br>tradycją muzyczną, zawartością semantyczną i teologiczną wersu Qui locutus est <br>per Prophetas (s. 22, prz. 131), opracowuje strukturę per Prophetas z użyciem <br>sekundowych przesunięć "pustych" współbrzmień kwintowo-kwartowych. Właśnie współbrzmienie <br>kwinty (rzadziej kwarty), przewijające się zresztą także w innych mszach Nowowiejskiego, <br>jej paralelizm w czystej bądź multiplikowanej postaci, uzyskuje w tej mszy samodzielną <br>jakość
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego