formalnych, związanych właśnie z tak zakomponowanym tekstem, niekiedy jednorodnych <br>materiałowo i operujących jednorodnym typem ekspresji; stwarzało to także możliwość <br>operowania dużymi kontrastami. Ponadto w częściach Kyrie i Agnus Dei nierozbudowanych <br>tekstowo, kompozytor wprowadzając element dekompozycji, mógł muzycznie nadać <br>im rozmiary proporcjonalne do części rozbudowanych tekstowo Gloria i Credo,<br> zacieranie warstwy semantycznej tekstu,<br> różne typy narracji, np. praca motywiczna i korespondencja motywiczna z pierwszoplanową <br>rolą partii wokalnych,<br> współdziałanie partii instrumentalnych z partiami wokalnymi, np. w tworzeniu <br>kulminacji, na gruncie różnych typów narracji,<br> wstępy, epizody i interwencje instrumentalne jako momenty odprężenia, bądź <br>pogłębienia ekspresji,<br> różnicowanie typów ekspresji aż do wprowadzania ekspresji dramatycznej,<br> wykorzystywanie