Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
bezkontrastowej, urozmaicanej korespondencją motywiczną
(Maklakiewicz) bądź krótkimi odcinkami imitacyjnymi (Karczyński). Tylko Karczyński
wykorzystuje praktykę alternatim (w całej mszy), najbardziej konsekwentnie w
Sekwencji, opracowując wielogłosowo na ogół wersy parzyste. W cyklu Rzepki,
zgodnie z koncepcją obsady, narrację ciągłą, jednogłosową prowadzi Bas, natomiast
"trzygłos Tenorów" włącza się przeważnie homorytmicznie przy określonych strukturach
semantycznych. Wymienieni kompozytorzy poza Wallek-Walewskim operują zmiennym
materiałem motywicznym, nie integrując części. Requiem Wallek-Walewskiego ­
niewątpliwie najciekawsze w tej grupie mszy ­ charakteryzuje najbardziej zróżnicowany
typ narracji i ekspresji. Centralną część cyklu tworzy Dies Irae z wprowadzeniem
ekspresji dramatycznej, którą buduje cytowana już 8-taktowa struktura o charakterze
pieśniowym (Allegro agitato
bezkontrastowej, urozmaicanej korespondencją motywiczną <br>(Maklakiewicz) bądź krótkimi odcinkami imitacyjnymi (Karczyński). Tylko Karczyński <br>wykorzystuje praktykę alternatim (w całej mszy), najbardziej konsekwentnie w <br>Sekwencji, opracowując wielogłosowo na ogół wersy parzyste. W cyklu Rzepki, <br>zgodnie z koncepcją obsady, narrację ciągłą, jednogłosową prowadzi Bas, natomiast <br>"trzygłos Tenorów" włącza się przeważnie homorytmicznie przy określonych strukturach <br>semantycznych. Wymienieni kompozytorzy poza Wallek-Walewskim operują zmiennym <br>materiałem motywicznym, nie integrując części. Requiem Wallek-Walewskiego ­ <br>niewątpliwie najciekawsze w tej grupie mszy ­ charakteryzuje najbardziej zróżnicowany <br>typ narracji i ekspresji. Centralną część cyklu tworzy Dies Irae z wprowadzeniem <br>ekspresji dramatycznej, którą buduje cytowana już 8-taktowa struktura o charakterze <br>pieśniowym (Allegro agitato
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego