Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
z 'logiką
paradoksu'. Na przykład chiński poeta Wu Ke (?-1174) pisał: "Martwa poezja
to poezja języka, który jest językiem, a żywa poezja to poezja języka, który nie
jest językiem". Masao Abe zwraca uwagę na to, że "niepoleganie na
słowach" w zen często bywa mylnie rozumiane - nie oznacza ono bowiem
odrzucenia słów, wyeliminowania całkowicie komunikacji słownej, ale
konieczność "nieprzywiązywania się do słów". Nieprzywiązywanie się do
słów polega na nietraktowaniu ich jako pojęcia adekwatne do rzeczywistości.
Mistrzowie zen, starając się wyrazić to, co z punktu widzenia zdroworozsądkowej
logiki klasycznej uznane jest za niewyrażalne, nie stworzyli zupełnie

innego, nowego języka. Używając tych samych słów
z 'logiką <br>paradoksu'. Na przykład chiński poeta Wu Ke (?-1174) pisał:&lt;q&gt; "Martwa poezja <br>to poezja języka, który jest językiem, a żywa poezja to poezja języka, który nie <br>jest językiem".&lt;/&gt; Masao Abe zwraca uwagę na to, że "niepoleganie na <br>słowach" w zen często bywa mylnie rozumiane - nie oznacza ono bowiem <br>odrzucenia słów, wyeliminowania całkowicie komunikacji słownej, ale <br>konieczność "nieprzywiązywania się do słów". Nieprzywiązywanie się do <br>słów polega na nietraktowaniu ich jako pojęcia adekwatne do rzeczywistości. <br>Mistrzowie zen, starając się wyrazić to, co z punktu widzenia zdroworozsądkowej <br>logiki klasycznej uznane jest za niewyrażalne, nie stworzyli zupełnie <br>&lt;page nr=217&gt;<br>innego, nowego języka. Używając tych samych słów
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego