Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
Goethe we wspomnianym Sprawozdaniu gorąco podnosił jej walory. Wyraźna to już zapowiedź narastającego także u starego klasyka przekonania, że drogi teatru i dramatu rozchodzą się. Z biegiem lat Goethe o teatrze wyrażał się coraz kąśliwiej, choć z innych oczywiście przyczyn, niż dramaturdzy nurtu romantycznego. Zaś klęskę jeszcze bardziej niż Jon spektakularną poniosła sztuka Fryderyka Schlegla Alarcos: autor pragnął wzbogacić tragedię przez włączenie do niej elementów zaczerpniętych ze stylu Calderona; nie znalazło to zrozumienia, utwór został przez widzów głośno wyśmiany podczas pierwszego przedstawienia.
Wszelkie konfrontacje marzeń romantyków z teatrem istniejącym ukazywały konieczność przeprowadzenia zasadniczej reformy. Klasyczny wzorzec teatru nie mógł się utrzymać
Goethe we wspomnianym Sprawozdaniu gorąco podnosił jej walory. Wyraźna to już zapowiedź narastającego także u starego klasyka przekonania, że drogi teatru i dramatu rozchodzą się. Z biegiem lat Goethe o teatrze wyrażał się coraz kąśliwiej, choć z innych oczywiście przyczyn, niż dramaturdzy nurtu romantycznego. Zaś klęskę jeszcze bardziej niż Jon spektakularną poniosła sztuka Fryderyka Schlegla Alarcos: autor pragnął wzbogacić tragedię przez włączenie do niej elementów zaczerpniętych ze stylu Calderona; nie znalazło to zrozumienia, utwór został przez widzów głośno wyśmiany podczas pierwszego przedstawienia.<br>Wszelkie konfrontacje marzeń romantyków z teatrem istniejącym ukazywały konieczność przeprowadzenia zasadniczej reformy. Klasyczny wzorzec teatru nie mógł się utrzymać
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego