dlatego doskonalenie etyczne nie powinno <br>być celem praktyki religijnej. Podkreślał paradoksowy charakter miłosierdzia, <br>twierdząc, że jest ono bezprzedmiotowe. <br>Dzięki przezwyciężeniu dualizmu dobra i zła, czyli przekroczeniu dualizmu <br>epistemologicznego, pojawia się 'wielkie miłosierdzie', będące spełnieniem <br><page nr=269><br>marzeń ludzkości o tym, by człowiek nie musiał wybierać między dobrem <br>a złem, tylko po prostu spontanicznie działał zgodnie z duchem miłości. <br>Istotę 'wielkiego miłosierdzia' można więc wyrazić, cytując słowa św. <br>Augustyna: "Kochaj i rób, co chcesz". <br>Nishida podkreślał, że chociaż 'nicość absolutna' transceduje wszelkie <br>przeciwieństwa, a więc także przeciwieństwo dobra i zła, nie należy wysnuwać <br>wniosku, że Absolut jest zły. Nie można określić go uwarunkowanym <br>i