na przekształcaniu niedoskonałej 'jaźni jednostkowej' w doskonałą <br><page nr=245><br>'jaźń oświeconą', ale na nagłej zmianie postrzegania rzeczywistości, równoznacznej <br>z przekroczeniem dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania. <br>Mistrzowie zen zinterpretowali teorię 'oświecenia nagłego' z punktu widzenia <br>'logiki paradoksu', nadając jej w ten sposób nowe znaczenie. <br>Szósty Patriarcha, Huineng, nie wypowiadał się jednoznacznie na temat <br>stopniowości czy niestopniowości 'oświecenia' właśnie dlatego, że są to <br>przeciwne pojęcia uwikłane w epistemologiczny dualizm. Huineng nauczał: <br>W nauce Buddy nie ma tego, co nagłe, i tego, co stopniowe. <br>W niewiedzy o przebudzeniu jest to, co powolne, i to, co szybkie. <br>Zgłębiając naukę nagłej doktryny [o 'oświeceniu' - A. K.], <br>Ci, co