Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
na przekształcaniu niedoskonałej 'jaźni jednostkowej' w doskonałą

'jaźń oświeconą', ale na nagłej zmianie postrzegania rzeczywistości, równoznacznej
z przekroczeniem dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania.
Mistrzowie zen zinterpretowali teorię 'oświecenia nagłego' z punktu widzenia
'logiki paradoksu', nadając jej w ten sposób nowe znaczenie.
Szósty Patriarcha, Huineng, nie wypowiadał się jednoznacznie na temat
stopniowości czy niestopniowości 'oświecenia' właśnie dlatego, że są to
przeciwne pojęcia uwikłane w epistemologiczny dualizm. Huineng nauczał:
W nauce Buddy nie ma tego, co nagłe, i tego, co stopniowe.
W niewiedzy o przebudzeniu jest to, co powolne, i to, co szybkie.
Zgłębiając naukę nagłej doktryny [o 'oświeceniu' - A. K.],
Ci, co
na przekształcaniu niedoskonałej 'jaźni jednostkowej' w doskonałą <br>&lt;page nr=245&gt;<br>'jaźń oświeconą', ale na nagłej zmianie postrzegania rzeczywistości, równoznacznej <br>z przekroczeniem dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania. <br>Mistrzowie zen zinterpretowali teorię 'oświecenia nagłego' z punktu widzenia <br>'logiki paradoksu', nadając jej w ten sposób nowe znaczenie. <br>Szósty Patriarcha, Huineng, nie wypowiadał się jednoznacznie na temat <br>stopniowości czy niestopniowości 'oświecenia' właśnie dlatego, że są to <br>przeciwne pojęcia uwikłane w epistemologiczny dualizm. Huineng nauczał: <br>W nauce Buddy nie ma tego, co nagłe, i tego, co stopniowe. <br>W niewiedzy o przebudzeniu jest to, co powolne, i to, co szybkie. <br>Zgłębiając naukę nagłej doktryny [o 'oświeceniu' - A. K.], <br>Ci, co
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego