Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
a aspekt relatywny shi (jap. ji). Ostateczną prawdę o rzeczywistości wyraża pojęcie 'sfery wzajemnego przenikania się wszystkich fenomenów' (chiń. shishiwuai fajie; jap. jijimuge hokkai), w którego nazwie nie występuje element absolutny. Wynika to z tego, iż przedstawiciele szkoły kegon dążyli do wyrażenia tożsamości wszelkich przeciwieństw w taki sposób, aby uniknąć sugestii, że mamy do czynienia z dwoma pierwotnie przeciwnymi elementami, które zostały ujednolicone. W pojęciu 'sfery
wzajemnego przenikania się wszystkich fenomenów' aspekt absolutny jest
obecny jedynie jako 'przenikanie' (chiń. wuai; jap. muge; dosł. nieprzeszkadzanie), który wskazuje na 'pustkę'. To właśnie 'pustka', będąc tożsama z formą, umożliwia przenikanie się (czyli tożsamość) wszelkich
a aspekt relatywny shi (jap. ji). Ostateczną prawdę o rzeczywistości wyraża pojęcie 'sfery wzajemnego przenikania się wszystkich fenomenów' (chiń. shishiwuai fajie; jap. jijimuge hokkai), w którego nazwie nie występuje element absolutny. Wynika to z tego, iż przedstawiciele szkoły kegon dążyli do wyrażenia tożsamości wszelkich przeciwieństw w taki sposób, aby uniknąć sugestii, że mamy do czynienia z dwoma pierwotnie przeciwnymi elementami, które zostały ujednolicone. W pojęciu 'sfery <br>wzajemnego przenikania się wszystkich fenomenów' aspekt absolutny jest <br>obecny jedynie jako 'przenikanie' (chiń. wuai; jap. muge; dosł. nieprzeszkadzanie), który wskazuje na 'pustkę'. To właśnie 'pustka', będąc tożsama z formą, umożliwia przenikanie się (czyli tożsamość) wszelkich
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego