Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jest
'pustką' ".

Hongren użył potem pojęcia 'nieistnienia natury buddy' w rozmowie ze
swoim następcą, Huinengiem, twierdząc, iż "barbarzyńcy z południa nie mają
'natury buddy' ". Pochodzący z południa Huineng odgadł jednak intencje
mistrza i powiedział: "W 'naturze buddy' nie ma ani północy, ani południa".
Zgodnie z 'logiką paradoksu' 'natura buddy', będąca synonimem 'oświecenia'
nie może zostać uprzedmiotowiona, a więc "istnieje i jednocześnie nie
istnieje". Właśnie dlatego ten sam mistrz zen mógł po dłuższym wywodzie
na temat 'natury buddy', stwierdzić, że jej nie ma.
Damei Fachang (jap. Daibai Hojo, 752-839) zapytał mistrza Mazu Daoyi:
"Co to jest 'budda'?". Mazu odpowiedział: "'Jaźń jednostkowa
jest <br>'pustką' ". <br>&lt;page nr=239&gt;<br>Hongren użył potem pojęcia 'nieistnienia natury buddy' w rozmowie ze <br>swoim następcą, Huinengiem, twierdząc, iż "barbarzyńcy z południa nie mają <br>'natury buddy' ". Pochodzący z południa Huineng odgadł jednak intencje <br>mistrza i powiedział: "W 'naturze buddy' nie ma ani północy, ani południa". <br>Zgodnie z 'logiką paradoksu' 'natura buddy', będąca synonimem 'oświecenia' <br>nie może zostać uprzedmiotowiona, a więc "istnieje i jednocześnie nie <br>istnieje". Właśnie dlatego ten sam mistrz zen mógł po dłuższym wywodzie <br>na temat 'natury buddy', stwierdzić, że jej nie ma. <br>Damei Fachang (jap. Daibai Hojo, 752-839) zapytał mistrza Mazu Daoyi: <br>"Co to jest 'budda'?". Mazu odpowiedział: "'Jaźń jednostkowa
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego