Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Kultura
Nr: 6
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1978
Rok powstania: 2005
wypowiedzi o "Cosi fan tutte"i nigdy nie zrealizowany zamiar pisania "Fausta". Sięgnął po temat "Fidelu", bo pociągała go w nim idea wyzwolenia spod władzy tyrana, triumfu nad złem a nie dlatego, że chciał kreślić muzyczne portrety i muzyczne sytuacje. Stąd też w "Fideliu"niewiele się dzieje, bohaterowie naszkicowani są szkicowo, ogólnikowo, to raczej symbole niż ludzie... Nawet nieco bardziej "przyziemne", postaci drugoplanowe - to prawie marionetki.
Rozpisałem się na ten temat nie po to - uchowaj Boże! - by szczypać Beethovena, lecz by odmalować ogrom problemów, z jakimi styka się inscenizator tego fascynującego i pasjonującego dzieła. Musi mianowicie w gąszczu sprzeczności znaleźć jakąś
wypowiedzi o &lt;hi rend="italic"&gt;"Cosi fan tutte"&lt;/&gt;i nigdy nie zrealizowany zamiar pisania &lt;hi rend="italic"&gt;"Fausta"&lt;/&gt;. Sięgnął po temat "Fidelu", bo pociągała go w nim idea wyzwolenia spod władzy tyrana, triumfu nad złem a nie dlatego, że chciał kreślić muzyczne portrety i muzyczne sytuacje. Stąd też w &lt;hi rend="italic"&gt;"Fideliu"&lt;/&gt;niewiele się dzieje, bohaterowie naszkicowani są szkicowo, ogólnikowo, to raczej symbole niż ludzie... Nawet nieco bardziej "przyziemne", postaci drugoplanowe - to prawie marionetki. <br>Rozpisałem się na ten temat nie po to - uchowaj Boże! - by szczypać Beethovena, lecz by odmalować ogrom problemów, z jakimi styka się inscenizator tego fascynującego i pasjonującego dzieła. Musi mianowicie w gąszczu sprzeczności znaleźć jakąś
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego