Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
jedynie jego brzegów bądź górnej części brzuśca.
Naczynia pokryte glazura malowano, prowadząc zdobienie jakby spiralnie dokoła środka, w misach z Rabki dokoła powierzchni kropkami, wiązkami linii prostych i falistych. Wprowadzone motywy roślinne, niewielkie, nie naruszały logiki formy.
Najbardziej zróżnicowane zdobnictwo występowało na ceramice o białym tle. Biel kładziono na czerepie szkliwem cynowo-ołowiowym, uzyskując powierzchnię biała lub różowawa. Na tym szkliwie malowano wzór i ponownie naczynie wypalano. Cyna w szkliwie wyróżniała majolikę, a biała glinka półmajolikę. Majolikę, której wzorów należy szukać w ceramice renesansowej, produkowano w manufakturach. Półmajolika była rozpowszechniona szerzej, jeszcze do niedawna wyrabiały ja warsztaty w południowej Małopolsce, na
jedynie jego brzegów bądź górnej części brzuśca. <br>Naczynia pokryte glazura malowano, prowadząc zdobienie jakby spiralnie dokoła środka, w misach z Rabki dokoła powierzchni kropkami, wiązkami linii prostych i falistych. Wprowadzone motywy roślinne, niewielkie, nie naruszały logiki formy. <br>Najbardziej zróżnicowane zdobnictwo występowało na ceramice o białym tle. Biel kładziono na czerepie szkliwem cynowo-ołowiowym, uzyskując powierzchnię biała lub różowawa. Na tym szkliwie malowano wzór i ponownie naczynie wypalano. Cyna w szkliwie wyróżniała majolikę, a biała glinka półmajolikę. Majolikę, której wzorów należy szukać w ceramice renesansowej, produkowano w manufakturach. Półmajolika była rozpowszechniona szerzej, jeszcze do niedawna wyrabiały ja warsztaty w południowej Małopolsce, na
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego