Typ tekstu: Książka
Autor: Kabatc Eugeniusz
Tytuł: Vinum sacrum et profanum
Rok: 2003
Chrystus wobec judaizmu staje się heretykiem, wino jednak przejął z tamtej kultury, i to w najgłębszy sposób, w eucharystycznej przemianie.
A zaczęło się tak niewinnie. Dominująca powszechnie koncepcja Talesa z Miletu (jednego z siedmiu mędrców starożytności), że początkiem wszechrzeczy jest woda, wprowadzała spokój filozoficzny, odwołując się do pierwiastka w naturze tak elementarnego. Przełom, jaki nastąpił wraz z nadejściem chrześcijaństwa, odkrywał również nowe pokłady kultury. Można już było powiedzieć: na początku była woda, a woda została przemieniona w wino, i tak powstała nasza cywilizacja. Zdawało się, że mamy w ręku prosty klucz, ale tak było tylko z pozoru. W Kanie Galilejskiej Chrystus
Chrystus wobec judaizmu staje się heretykiem, wino jednak przejął z tamtej kultury, i to w najgłębszy sposób, w eucharystycznej przemianie.<br>A zaczęło się tak niewinnie. Dominująca powszechnie koncepcja Talesa z Miletu (jednego z siedmiu mędrców starożytności), że początkiem wszechrzeczy jest woda, wprowadzała spokój filozoficzny, odwołując się do pierwiastka w naturze tak elementarnego. Przełom, jaki nastąpił wraz z nadejściem chrześcijaństwa, odkrywał również nowe pokłady kultury. Można już było powiedzieć: na początku była woda, a woda została przemieniona w wino, i tak powstała nasza cywilizacja. Zdawało się, że mamy w ręku prosty klucz, ale tak było tylko z pozoru. W Kanie Galilejskiej Chrystus
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego