Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
Wzniosły patriotyczny cel miał uświęcić to niebywałe pogwałcenie obyczajów.
Wielce znaczący był wybór miejsca. Teatr Renaissance, który użyczył sali, działał od jesieni 1838 roku i był pierwszą sceną, kierowaną faktycznie przez romantycznych dramaturgów. Jego dyrektorem był Antenor Joly, ale przywilej zezwalający na otwarcie teatru wyrobił Wiktor Hugo. W odróżnieniu od teatrów bulwarowych, Renaissance miał być przybytkiem nie tylko rozrywki, lecz sztuki; w odróżnieniu od Comédie Française, zamierzano w nim grywać nie klasykę, lecz przede wszystkim dramaty romantyków. Była to więc scena umiarkowanie awangardowa; w oczach konserwatywnych krytyków teatralnych wciąż jeszcze nawet Wiktor Hugo wydawał się nie nazbyt poważnym nowatorem (nota bene
Wzniosły patriotyczny cel miał uświęcić to niebywałe pogwałcenie obyczajów.<br>Wielce znaczący był wybór miejsca. Teatr Renaissance, który użyczył sali, działał od jesieni 1838 roku i był pierwszą sceną, kierowaną faktycznie przez romantycznych dramaturgów. Jego dyrektorem był Antenor Joly, ale przywilej zezwalający na otwarcie teatru wyrobił Wiktor Hugo. W odróżnieniu od teatrów bulwarowych, Renaissance miał być przybytkiem nie tylko rozrywki, lecz sztuki; w odróżnieniu od Comédie Française, zamierzano w nim grywać nie klasykę, lecz przede wszystkim dramaty romantyków. Była to więc scena umiarkowanie awangardowa; w oczach konserwatywnych krytyków teatralnych wciąż jeszcze nawet Wiktor Hugo wydawał się nie nazbyt poważnym nowatorem (nota bene
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego