Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
inicjalne
poszczególnych wersów, rytmizowane, niekiedy przekształcane interwałowo, wyjątkowo
inwersyjnie (Gloria, Gratias agimus), wykorzystywane najczęściej przy użyciu
techniki przeimitowania, rzadziej faktury akordowej lub ogólnie mówiąc homofonicznej,
np. Laudamus te (s. 7). W Credo kompozytor posługuje się konsekwentnie praktyką
alternatim w klasycznej postaci, opracowując wersy nieparzyste chorałowo (określenie
­ choraliter, w partyturze) z towarzyszeniem organowym, z materiałem V Credo
cytowanym in crudo, wersy zaś parzyste wielogłosowo (wyjątkowo z motywem chorałowym),
przeważnie w fakturze akordowej, niekiedy recytacyjnej ­ falsoburdonowej, np.
Et iterum, Et in Spiritum (s. 18). W konsekwencji mszę charakteryzuje typ ekspresji
homogenicznej ­ chorałowej, przy tym chorał gregoriański oddziałuje asymilująco
na materiał mszy.
Ten sam
inicjalne <br>poszczególnych wersów, rytmizowane, niekiedy przekształcane interwałowo, wyjątkowo <br>inwersyjnie (Gloria, Gratias agimus), wykorzystywane najczęściej przy użyciu <br>techniki przeimitowania, rzadziej faktury akordowej lub ogólnie mówiąc homofonicznej, <br>np. Laudamus te (s. 7). W Credo kompozytor posługuje się konsekwentnie praktyką <br>alternatim w klasycznej postaci, opracowując wersy nieparzyste chorałowo (określenie <br>­ choraliter, w partyturze) z towarzyszeniem organowym, z materiałem V Credo <br>cytowanym in crudo, wersy zaś parzyste wielogłosowo (wyjątkowo z motywem chorałowym), <br>przeważnie w fakturze akordowej, niekiedy recytacyjnej ­ falsoburdonowej, np. <br>Et iterum, Et in Spiritum (s. 18). W konsekwencji mszę charakteryzuje typ ekspresji <br>homogenicznej ­ chorałowej, przy tym chorał gregoriański oddziałuje asymilująco <br>na materiał mszy.<br> Ten sam
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego