Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
istnienie odrębnej 'jaźni jednostkowej' zostało zanegowane, negację tę
musiała poprzedzać dogłębna analiza pojęcia 'jaźni jednostkowej'". Pojęcie
'nie-ja' jest według Nishidy refleksją nad pierwotnym stanem tożsamości
wszystkiego, który wykracza poza dualizm podmiotu i przedmiotu poznania.
Historia filozofii Wschodu wskazuje na to, iż od wieków mamy tam do
czynienia z doświadczaniem tożsamości przeciwieństw i z refleksją nad tym
doświadczeniem. Nishida uważał, że paradoksowe pojęcie 'nicości absolutnej'
zostało najpełniej rozwinięte w filozofii taoizmu i buddyzmu mahayany.
4.1. ZEN A TAOIZM
Nishida w swoich rozważaniach na temat 'nicości absolutnej' powołuje się
na poglądy taoistycznego mistrza, Laozi, cytując jego następujące słowa:
"'Droga', którą można
istnienie odrębnej 'jaźni jednostkowej' zostało zanegowane, negację tę <br>musiała poprzedzać dogłębna analiza pojęcia 'jaźni jednostkowej'".&lt;/&gt; Pojęcie <br>'nie-ja' jest według Nishidy refleksją nad pierwotnym stanem tożsamości <br>wszystkiego, który wykracza poza dualizm podmiotu i przedmiotu poznania. <br>Historia filozofii Wschodu wskazuje na to, iż od wieków mamy tam do <br>czynienia z doświadczaniem tożsamości przeciwieństw i z refleksją nad tym <br>doświadczeniem. Nishida uważał, że paradoksowe pojęcie 'nicości absolutnej' <br>zostało najpełniej rozwinięte w filozofii taoizmu i buddyzmu mahayany. <br>&lt;tit&gt;4.1. ZEN A TAOIZM&lt;/&gt; <br>Nishida w swoich rozważaniach na temat 'nicości absolutnej' powołuje się <br>na poglądy taoistycznego mistrza, Laozi, cytując jego następujące słowa: <br>&lt;q&gt;"'Droga', którą można
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego