Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
12-13, prz. 143). Skromniejszą funkcję towarzyszenia,
niekiedy z samodzielnym materiałem, pełnią organy w Mszy nr 4.
Z tego z konieczności ogólnego omówienia wyłania się interesująca osobowość
Nowowiejskiego jako twórcy mszy łacińskich pierwszej połowy stulecia; można
bowiem traktować jego opus 49 jako opus summum estetyki gatunku. Był twórcą
o orientacji tradycjonalisty, dla którego jednak styl muzyki kościelnej nie
stanowił konieczności poruszania się w relatywistycznie ortodoksyjnym, apriorycznie
narzuconym gorsecie reguł. Jeśli przyjąć wewnętrzną numerację tego opusu jako
kolejność powstawania mszy,
można by widzieć ewolucję stylistyczną ­ od stylu dekoratywnego do bardziej
wyważonej ekspresji polifonii wokalnej.
Zindywidualizowany styl polifonii wokalnej reprezentują także niektóre msze
12-13, prz. 143). Skromniejszą funkcję towarzyszenia, <br>niekiedy z samodzielnym materiałem, pełnią organy w Mszy nr 4.<br> Z tego z konieczności ogólnego omówienia wyłania się interesująca osobowość <br>Nowowiejskiego jako twórcy mszy łacińskich pierwszej połowy stulecia; można <br>bowiem traktować jego opus 49 jako opus summum estetyki gatunku. Był twórcą <br>o orientacji tradycjonalisty, dla którego jednak styl muzyki kościelnej nie <br>stanowił konieczności poruszania się w relatywistycznie ortodoksyjnym, apriorycznie <br>narzuconym gorsecie reguł. Jeśli przyjąć wewnętrzną numerację tego opusu jako <br>kolejność powstawania mszy, <br>można by widzieć ewolucję stylistyczną ­ od stylu dekoratywnego do bardziej <br>wyważonej ekspresji polifonii wokalnej.<br> Zindywidualizowany styl polifonii wokalnej reprezentują także niektóre msze
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego