problem zapewniania jakości, a całość działań w obszarze jakości dzieli na dwie grupy:<br> działania o charakterze kierowniczym i ekonomicznym (ogólna polityka, planowanie, organizowanie, dobór personelu, stymulowanie itd.),<br> działania o charakterze technicznym (projektowanie, specyfikacja wymagań, procesy produkcji, oprzyrządowanie, kontrola techniczna, próby itd.).<br>Syntetyczne zestawienie funkcji zarządzania znajduje odzwierciedlenie w postaci tzw. trylogii Jurana, prezentowanej w układzie:<br><gap><br>Rozwinięcie funkcji zarządzania jakością następuje w postaci ciągu następujących działań:<br> ustalenie ogólnych zasad i wytycznych, zwanych polityką jakości,<br> ilościowe określenie celów w dziedzinie jakości,<br> sporządzenie zestawu czynności i harmonogramów, potrzebnych do<br>osiągnięcia celów,<br> stworzenie struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa, zdolnej do prowadzenia działań i osiągania celów,<br>- odpowiedni dobór