Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
typie turnieju, miłości od pierwszego wejrzenia, tajemniczej osoby pojawiającej się jako deus ex machina, przebranej dziewicy, oblężenia czy bitwy, uwolnienia porwanych panien, zdradzieckiego napadu etc. W sumie tkanka utworów stanowi luźny związek faktów historycznych i elementów fikcyjnych, słabo spojonych niezręczną osnową. Nie ma w tych dziełach ani kolorytu historycznego, ani uczuciowego. Sytuacje budzące grozę, melodramatyczne efekty i postacie mało są prawdopodobne i często zdradzają swą teatralną proweniencję. Powierzchowny walterskotyzm nie ratuje tych tworów, mimo szlachetnej tendencji do idealizacji historii i typu narodowego, co podkreślali ówcześni recenzenci. Autor zresztą, świadomy swoich zadań, zwykle bywał bezradny wobec prostego braku źródeł. „Skądże tu
typie turnieju, miłości od pierwszego wejrzenia, tajemniczej osoby pojawiającej się jako deus ex machina, przebranej dziewicy, oblężenia czy bitwy, uwolnienia porwanych panien, zdradzieckiego napadu etc. W sumie tkanka utworów stanowi luźny związek faktów historycznych i elementów fikcyjnych, słabo spojonych niezręczną osnową. Nie ma w tych dziełach ani kolorytu historycznego, ani uczuciowego. Sytuacje budzące grozę, melodramatyczne efekty i postacie mało są prawdopodobne i często zdradzają swą teatralną proweniencję. Powierzchowny walterskotyzm nie ratuje tych tworów, mimo szlachetnej tendencji do idealizacji historii i typu narodowego, co podkreślali ówcześni recenzenci. Autor zresztą, świadomy swoich zadań, zwykle bywał bezradny wobec prostego braku źródeł. „Skądże tu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego