skrupulatnie kontrolowanej - biła wszelkie rekordy. Dynamika jej rozwoju była ogromna. Podczas gdy w 1960 roku działało w kraju zaledwie 42,6 tysiąca telewizorów, to w 1965 było ich ponad 2 miliony, w 1970 - już ponad 4 miliony, a w 1980 - blisko 8 milionów.<br> Telewizja, podobnie jak radio, pełni wiele funkcji - upowszechnia kulturę, uprawia propagandę, poszukuje własnej autonomii.<br><br><gap reason="sampling"><br><br>Audiowizualność, kształtująca się w następstwie ekspansji nowych mediów, ma teraz własny rytm przemian i sama wpisuje się w pluralną kulturę.</><br><br><div sex="m"><br> Oskar Stanisław Czarnik<br><br><tit>Instytucje wydawnicze w okresie przemian politycznych, ekonomicznych i kulturalnych (1975-1995)</><br><br> Głównym przedmiotem rozważań są w tym rozdziale dwa zjawiska doniosłe