Typ tekstu: Książka
Autor: Barańczak Stanisław
Tytuł: Poezja i duch uogólnienia
Rok wydania: 1996
Lata powstania: 1970-1996
Sztuka Kisa jest sztuką lustrzanych odbić, ech i cieni - odpowiedniości i symetrii, w których człowiek odkrywa zatajone przed nim znaczenie wszechświata. Jednocześnie, podobnie jak w przypadkach Herberta, Trifonowa i Havla, Optyka Lustra w wydaniu Kisa sprowadza się do poczucia odpowiedzialności. W przeciwieństwie do bierności otwartego na wszystko jednakowo Okna, Lustro ustanawia podstawową relację pomiędzy obiektem i jego odbiciem; a gdzie pojawia się relacja, chaos niekoniecznie musi się natychmiast skończyć, ale odpowiedzialność natychmiast się zaczyna.
I tu staje przed nami najbardziej zastanawiający paradoks pisarstwa, jakie reprezentuje Kis. Naszym nastawionym na konwencjonalne widzenie oczom pisarze tego rodzaju mogą się wydawać kultywatorami bezinteresownych uciech
Sztuka Kisa jest sztuką lustrzanych odbić, ech i cieni - odpowiedniości i symetrii, w których człowiek odkrywa zatajone przed nim znaczenie wszechświata. Jednocześnie, podobnie jak w przypadkach Herberta, Trifonowa i Havla, Optyka Lustra w wydaniu Kisa sprowadza się do poczucia odpowiedzialności. W przeciwieństwie do bierności otwartego na wszystko jednakowo Okna, Lustro ustanawia podstawową relację pomiędzy obiektem i jego odbiciem; a gdzie pojawia się relacja, chaos niekoniecznie musi się natychmiast skończyć, ale odpowiedzialność natychmiast się zaczyna.<br> I tu staje przed nami najbardziej zastanawiający paradoks pisarstwa, jakie reprezentuje Kis. Naszym nastawionym na konwencjonalne widzenie oczom pisarze tego rodzaju mogą się wydawać kultywatorami bezinteresownych uciech
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego