Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
czasów i narodów", a tę prawdę ma głosić sztuka. (Romantyczna to wersja pojmowania "kolorytu lokalnego": wierność nie szczegółom, lecz duchowi czasu). Stąd pojawia się u Schlegla eksponowanie walorów kostiumu symbolicznego: bo wyidealizowany, przez to niezmienny (jak w starożytności strój frygijski, wprowadzany dla oznakowania wszelkich barbarzyńców), sprzyja klarowności podziałów na scenie, utrwala wpisane w dramat wartości duchowe.
[Dygresja. Gdy kilkanaście lat później Ludwig Tieck pisał o "prawdzie" promieniującej z dramatów Szekspira, dało mu to asumpt do rozwinięcia ideologii narodowej. Zachwycał się autentyzmem jego stylu i z pogardą traktował uwięzione w konwencjach inscenizacje francuskie. Niemcy zaś, twierdził, we właściwy sposób grają Szekspira, wznosząc
czasów i narodów", a tę prawdę ma głosić sztuka. (Romantyczna to wersja pojmowania "kolorytu lokalnego": wierność nie szczegółom, lecz duchowi czasu). Stąd pojawia się u Schlegla eksponowanie walorów kostiumu symbolicznego: bo wyidealizowany, przez to niezmienny (jak w starożytności strój frygijski, wprowadzany dla oznakowania wszelkich barbarzyńców), sprzyja klarowności podziałów na scenie, utrwala wpisane w dramat wartości duchowe.<br>[Dygresja. Gdy kilkanaście lat później Ludwig Tieck pisał o "prawdzie" promieniującej z dramatów Szekspira, dało mu to asumpt do rozwinięcia ideologii narodowej. Zachwycał się autentyzmem jego stylu i z pogardą traktował uwięzione w konwencjach inscenizacje francuskie. Niemcy zaś, twierdził, we właściwy sposób grają Szekspira, wznosząc
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego